Zaman Gazetesi'nin Garip Metrobüs Haberi: İstanbullular Metrobüs Gibi Bir 'Kolaylığı' Neden Tercih Etmiyor?
Zaman gazetesi dün (28 Nisan) İstanbulluların ulaşım tercihleri arasında metrobüsün yedinci sırada olduğunu ve metrobüs gibi bir “kolaylığın” neden tercih edilmediğini haberleştirdi.
İstanbul’da yaşayanların yola çıktıklarında ilk tercihlerinin trafiğe rağmen otomobilleri olduğunu söyleyen Zaman, sıralamanın servis araçları, minibüs, özel halk otobüsü, belediye otobüsü, taksi ve metrobüs şeklinde devam ettiğini yazdı. Sıralamayı İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri Genel Müdürlüğü (İETT) verilerine dayandıran Zaman’a göre metrobüsün ilk sırada çıkmamasında, şehrin belirli bir kısmında (Söğütlüçeşme-Beylikdüzü arasında) kullanılması etkili.
İETT verilerine göre metrobüs günlük 715 bin kişi taşıyor ve yedinci sırada geliyor. Zaman haberi bu veriye dayandırarak yapmış ancak metrobüsün zaten taşıma kapasitesinin üstünde olduğunu gözden kaçırmış. Burada Kadir Topbaş’ın açıklamasına bakmakta fayda var. 24 Eylül 2012′de yerel seçimlere tekrar aday olacağını açıklayan Topbaş’a İstanbul’un ulaşım sorunu ile ilgili sorulan metrobüs sorusu ve cevabı:
Toplu ulaşımı tavsiye ediyorsunuz ama mesela sabah saat 7.30′da Yeni Bosna’dan Zincirlikuyu’ya metrobüsle gittiniz mi hiç?
Metrobüsle ilgili 350-400 bin dolayında yolcu talebi olacağı yönünde bir değerlendirme yapılmıştı ama şu anda 800 binlere çıktı. İnsanlar çok tercih etmeye başladı. Günde 90 binin üzerinde araç hattan çekildi. Orada yeni bir metro hattı için çalışıyoruz, esas çözüm bundan sonra metro olacak. 2 yıl içerisinde, 3 bin civarında yeni otobüs alacağız. Sayıları arttıkça bu sıkıntıları konuşmayacağız. Bugün bir sıkıntı var, biliyoruz ama giderek rahatlayacak.
Zaman haberinde, “Ancak metrobüsler, neredeyse günün her saatinde seferleri dolu olmasına rağmen yolcuların tercihinde ilk sırada değil” ifadesini kullanmış bunu da sayısal verilere dayandırmıştı. İstanbul’daki metrobüs “çilesini” bilmeyen, görmeyen bir haberci yapacağı küçük bir araştırmayla bile sayısal verilerin araçların sayısına, hat güzergahının dağılımına, hattın taşıma kapasitesine bağlı olduğunu ve karşılaştırmayı buna göre yapması gerektiğini, aslında metrobüsün taşıma kapasitesini iki katı zorladığını görür.
Metrobüse olan talep kapasitesini aşacak kadar büyük ancak İstanbullular nitelikli bir ulaşım hizmeti alabiliyor mu, karşılayabilecekleri başka seçenekleri olsa metrobüsü o zaman tercih ederler mi? Bu tercih zorunluluktan mı kaynaklanıyor? Zaman’ın söylediği gibi metrobüs bir “kolaylık” mı yoksa “çile” mi?
Metrobüs İstanbullulara “çile” mi, “kolaylık” mı?
İstanbul trafiğinde ulaşıma bir nebze olsun nefes aldıracağı söylenerek yapılan metrobüste özellikle sabah ve akşam saatlerindeki aşırı yoğunluk, duraklara bağlanan üstgeçitlerin yetersizliği, balık istifi ulaşım sırasında yaşanan tacizler ve engelli kullanımına uygun olmayan duraklar gibi çeşitli sorunlar İstanbulların her gün maruz kaldığı işkencelerden biri haline geldi.
Metrobüslerin kalabalık olması nedeniyle saatlerce metrobüse binemeyen yolcular, Cevizlibağ durağında metrobüs yolunu trafiğe kapattı. Eyleme, durakta bekleyenlerin yanı sıra metrobüslerden inen yolcular da katıldı. Eylem sırasında boş geçen bir metrobüsün önü kesildi ve eylemciler metrobüse binerek eylemlerini sonlandırdı.
Engelliler, İstanbul’daki metrobüs hattında birçok durağın engellilerin kullanımına uygun olmadığı gerekçesiyle İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne dava açtı. Toplumsal Haklar ve Araştırmalar Derneği (TOHAD), tüm engelliler adına, İstanbul 2’nci İdare Mahkemesi’nde dava açtı. Dernek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden, engellilerin kullanımına uygun olmayan duraklara, rampa ve özürlü asansörü ile görme engellilere uygun taban sistemlerinin yapılmasını istedi.
Metrobüslerin kalabalık olması yetmezmiş gibi araçların arızalanarak yolda kalması İstanbullular için başka bir tehlike unsuru. Metrobüste her türlü sorunla karşı karşıya gelen İstanbullular, ulaşabilmek için çözümü otobüsleri el birliğiyle itmekte buluyor.
(sendika.org)
haberin devamı: http://www.sendika.org/2013/04/zamandanbirgaripmetrobushaberi/




YORUM YAZIN