'YÖK'ün Yeni Disiplin Yönetmeliğindeki Muğlak İfadelerle Muhalif Öğrencilere Cezalar Verilebilir'
Yüksek Öğretim Kurumu(YÖK)'nun önceki gün duyurduğu yeni disiplin
yönetmeliği “üniversitelerde siyasete özgürlük” başlığıyla kamuoyuna
sunuldu. Ancak 12 Eylül döneminden kalma bu yönetmelikte 'kısmi'
iyileştirmeler yapılırken, muhalif öğrencilere disiplin cezası
verilmesine neden olabilecek çok sayıda muğlak ifade yerini koruyor.
Yönetmeliği BirGün'e yorumlayan Eğitim-Sen İstanbul 6 No'lu Üniversiteler Şubesi Başkanı İsmet Akça “Eski çağdışı yönetmelikte ufak tefek iyileştirmeler yapılmış. Ama bu tür iyileştirmeler çok ciddi mahkeme süreçleri yaşayan öğrencilerin sorunlarını gidermeye yönelik değil” diyerek yönetmelikteki çarpıklıklara dikkat çekiyor.
Yönetmeliği BirGün'e yorumlayan Eğitim-Sen İstanbul 6 No'lu Üniversiteler Şubesi Başkanı İsmet Akça “Eski çağdışı yönetmelikte ufak tefek iyileştirmeler yapılmış. Ama bu tür iyileştirmeler çok ciddi mahkeme süreçleri yaşayan öğrencilerin sorunlarını gidermeye yönelik değil” diyerek yönetmelikteki çarpıklıklara dikkat çekiyor.
'Yönetmelikte bir çok muğlak ifade var'
Akça'ya göre ırza tecavüz kavramının yerine cinsel taciz kavramının
getirilmesi olumlu bir gelişme olsa da taciz cezasının üniversiteden
atılmadan iki yarıyıl uzaklaştırmaya düşürülmesi geriye doğru atılmış
bir adım. Şarkı söylemek, çalgı çalmak gibi 'suç'ların kaldırılması da
ufak olumlu gelişmeler. Ancak 'serbest bırakıldı' denilen afiş asmanın
izin alarak ve sadece belirtilen yerlerde yapılacak olması bir özgürlük
getirmiyor, bu konuda yaşanan gerginlikler aynen devam edecek. Akça
konuya ilişkin şu ifadeleri kullandı: "Yönetmelikte birçok muğlak ifade
var. Örneğin 'ideolojik gerekçelerle üniversite yerleşkesinde huzur ve
güvenliği bozmak' gibi bir maddeyi hâlâ tutuyorlar. Okul dışı ideolojik
faaliyetlerin öğrencilikle bir ilişkisi bulunduğunda ceza verilmesine
dair bir madde var. Çıkarma cezası alacak suçların içinde 'devletin
şahsına yönelik suçlar' diye bir şey var. Yani üniversite yönetimi
muhalif bir öğrenciye ceza vermek istediği zaman bu muğlak ifadelerden
herhangi birini kullanabilir.
Yönetmelik Aanayasa'ya aykırı
Akça, disiplin suçu verilen öğrencilerin ailelerine haber
verilmesinden vazgeçilse de burs alınan kuruma haber verilmeye devam
edileceğini söyledi ve YÖK yönetmeliğinin Anayasa'ya aykırı olduğunu
belirterek "Üniversiteden çıkarma cezası alan bir öğrencinin eskiden
hiçbir üniversiteye giremediğini, değişiklikle beraber şimdi kendi okulu
dışındakilere girebileceğini söylüyorlar. Oysa 2011 yılında Anayasa
Mahkemesi bu uygulamayı tamamen hükümsüz kılmıştı. Kovulan bir öğrenci
tekrar istediği okula girebilir demişti. Burada da geriye doğru atılmış
bir adım var” dedi. Yeni yönetmelikteki alkol yasağı konusunda reşit
insanların alkol almasını engellemenin saçmalığına dikkat çeken Akça
“Zaten YÖK Kanunu'nun 4. maddesi orada durdukça bu tarz değişikliklerin
çok da anlamı yok” diye konuştu.
YÖK Kanunu 4. maddesi
Madde 4 – Yükseköğretimin amacı:
a) Öğrencilerini;
(1) ATATÜRK İnkılapları ve ilkeleri doğrultusunda ATATÜRK milliyetçiliğine bağlı,
(2) Türk milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini taşıyan, Türk olmanın şeref ve mutluluğunu duyan,
(3) Toplum yararını kişisel çıkarının üstünde tutan, aile, ülke ve millet sevgisi ile dolu,
(4) Türkiye Cumhuriyeti Devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getiren,
(5) Hür ve bilimsel düşünce gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı,
(6) Beden, zihin, ruh, ahlak ve duygu bakımından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş,
(7) İlgi ve yetenekleri yönünde yurt kalkınmasına ve ihtiyaçlarına
cevap verecek, aynı zamanda kendi geçim ve mutluluğunu sağlayacak bir
mesleğin bilgi, beceri, davranış ve genel kültürüne sahip, vatandaşlar
olarak yetiştirmek,
b) Türk Devletinin ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütün olarak,
refah ve mutluluğunu artırmak amacıyla; ekonomik, sosyal ve kültürel
kalkınmasına katkıda bulunacak ve hızlandıracak programlar uygulayarak,
çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı ve seçkin bir ortağı haline gelmesini
sağlamak,
c) Yükseköğretim kurumları olarak yüksek düzeyde bilimsel çalışma
ve araştırma yapmak, bilgi ve teknoloji üretmek, bilim verilerini
yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkınmaya destek olmak, yurt içi ve
yurt dışı kurumlarla işbirliği yapmak suretiyle bilim dünyasının seçkin
bir üyesi haline gelmek, evrensel ve çağdaş gelişmeye katkıda
bulunmaktır.
foto: arşiv
YORUM YAZIN