Header Ads

Tüketici Hakları Derneği: 'Tüketici Yasası Tüketicileri Değil Bankaları Koruyor'


Tüketici Hakları Derneği Genel Başkanı Turhan Çakar, bugün yürürlüğe giren 6502 Sayılı "Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun"a ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Çakar, yaptığı yazılı açıklamada, yasanın hazırlanması sürecinde tüketici örgütlerinin önerileri yerine banka ve firmaların isteklerinin dikkate alındığını belirtti.

Çakar, yeni yasa ile tüketiciye sunulan ürün ve hizmetlerde bankaların tüketiciden alacakları her türlü ücret komisyon ve masrafın yasal garanti altına alındığını belirtti. Çakar, "Böyle bir hüküm eski yasada mevcut değildir. Toplumun zayıf ve sömürülen tarafını oluşturan tüketicilerin yasasında böyle bir hüküm olması doğru değildir ve kabul edilemez" dedi.

Yasaya göre, tüketicilerden alıncak ya da alınmayacak ücret, komisyon ve masrafların BDDK tarafından belirleneceğini hatırlatan Çakar, oysa BDDK'nın bugüne kadar tüketicilerden yana değil bankalardan yana tavır gösterdiğinin altını çizdi.

Ayıplı mal ve hizmetlerin tamiri ya da yenisinin istenmesinin koşula bağlandığını belirten Çakar, bunun da eski yasanın gerisinde bir durum olduğunu kaydetti.

Çakar, yasadaki tüketiciler lehine hükümleri ise şöyle sıraladı:

-Eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekalet sözleşmeleri yasa kapsamına alındı.

-Taksitli satışlarda tüketicilere 7 gün içerisinde cayma hakkı getirildi. Ön ödemeli konut satışlarında 14, işyeri dışında kurulan sözleşmelerde 14 gün içerisinde cayma hakkı getirildi.
Mesafeli sözleşmelerde, finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşmelerde ve devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmelerinde cayma hakkı 7 günden 14 güne çakırtıldı.

Çakar, son olarak şunları ifade etti: "Yani kısaca yeni Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasada, özellikle, cayma hakkı ve yasa kapsamına alınan yeni sözleşmelerde tüketici lehine bir düzenleme mevcuttur. Ancak, bankaların alacağı ücret, komisyon ve masrafların yasal garanti altına alınması ve yetkinin BDDK'ya verilmesi ile birlikte ayıplı mal ve hizmetlerde tüketici haklarının tüketiciler aleyhine muğlak ifadelerle eski Tüketicinin Korunması Hakkında Kanundan ve Borçlar Kanunundan geriye düşürülmesi yeni Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna damgasını vurmuştur. Yeni yasa bu haliyle devrim değil karşı devrim niteliğindedir ve tüketiciler aleyhine birçok soruna neden olacaktır."

Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.