THY'deki İş Cinayetinin Perde Arkası: Uçakların Bakımlarını 'Kiralık İşçiler' Yapıyor
Kuraldışı, zorlama, bilimsellikten uzak, yorgunluk yaratan iş süreçleri nedeniyle dün yaşanan iş cinayetinin asıl sorumlusunun THY yönetimi olduğunu belirten Hava-İş, THY’nin kılıfına uydurduğu uygulamayı gözler önüne serdi.
THY’de dün yaşanan iş cinayetinin ardından basın açıklaması yayınlayan Hava-İş Sendikası, daha önce birçok defa şirket yönetimini kuralsız, denetimsiz ve atipik çalışma biçimleri hakkında uyardıklarını ancak hiçbir önlem alınmadığını ifade etti.
THY Teknik A.Ş’de “geçici iş ilişkisiyle” “kiralık işçi” olarak çalışırken dün gerçekleşen iş cinayetinde HABOM teknisyeni Şentürk Çavuş’un yaşamını yitirdiğini anımsatan Hava-İş, THY yönetimine seslenerek “Sorunların çözümlenmesi için insanların ölümü mü beklenmeli?” diye sordu.
İşçiler fiili çalışan değil stajyer olarak gösteriliyorHavacılık Bakım Onarım ve Modifikasyon Merkezi’ndeki (HABOM) sorun ile ilgili olarak THY Teknik A.Ş ve THY A.O yönetimini aylardır uyardıklarını ifade eden Hava-İş, şunları dile getirdi:
“HABOM projesi yasal ve ticari olarak yüzde 100’ü THY A.O’na ait bir yatırımdır. Bir anlamda THY Teknik A.Ş ile tüzel hukuki hiçbir bağı bulunmamaktadır. HABOM işçileri, THY Teknik A.Ş işyerinde, HABOM ile THY Teknik A.Ş arasında yapılan geçici iş ilişkisi ile çalışıyor gösterilmektedir.
İş Kanunun 7. Maddesi kapsamında yasal gibi görünen bu işlem işin içine Sivil Havacılık Mevzuatı girince her şey değişmektedir. Çünkü THY Teknik A.Ş’de yapılan işler ulusal ve uluslararası Uçak Bakım mevzuat hükümlerine uygun olarak yapılmak zorundadır.
Ancak bu istihdam biçimi uygulamada risk alınarak taşeron sisteminin bir başka modeli haline getirilmiştir. Yasal kılıf olarak da işe alınan HABOM işçileri birbirini takip eden 3 altı ay için THY Teknik A.Ş’de Uçak Başı Pratik Eğitim Muvafakatnamesi ile bir anlamda işçilere bu belge zorunlu imzalatılarak çalıştırılmaktadır. Yani işçiler fiili çalışan değil eğitim gören kişiler konumunda gösterilmektedir.”
“Uçak Bakım Yetkisi olmayan firmada işçiler nasıl olur da uçak bakım eğitim alır?”Söz konusu iş cinayetinin yarın işçinin kusuru diye örtbas edilmeye çalışılacağının ve asıl sorumluların ortalıktan sıvışacağının altını çizen Hava-İş Sendikası, THY yönetimine şu soruları yöneltti:
“SHGM ve EASA kurallarına uygun Uçak Bakım Yetkisi olmayan bir firmada işçiler nasıl oluyor da uçak bakım işlerinde pratik eğitim alırken, tüzel olarak farklı bir firma olan THY Teknik A.Ş’nin işlerini yapabiliyor?
Teknik A.Ş bu işçileri yetkilendirmiş midir ki fiili bakım işlemlerinde görev yapabiliyorlar?
Kaybettiğimiz işçimiz Şentürk Çavuş, uçağın başında hangi görevle işlem yapmaktaydı?
Şentürk Çavuş kimin denetiminde işbaşı eğitimi yapıyordu?”
Aylardır THY Teknik A.Ş ve HABOM belirsizliğinin ortadan kaldırılması için, iş barışı huzurunu hiçe sayan ve sürekli işçilerin haklarını hukuksuzca ve dayatmalarla yok etmeye çalışan Teknik A.Ş ve THY A.O yönetiminin uyarılara kulak asmadığını belirten Hava-İş, bu sürece son verilmesi çağrısında bulundu.
(soL)
http://haber.sol.org.tr/sonuncu-kavga/thydeki-is-cinayetinin-perde-arkasi-haberi-69207
YORUM YAZIN