Şehir Tiyatroları Yeni Sezona Yeni Yönetmeliğe 'Rağmen' Merhaba Diyor
Yeni sezon ilk tur oyunlarının açıklandığı basın toplantısı dün Yıldız Parkı Malta Köşkü’nde düzenlendi. İstanbul Şehir Tiyatrosu Sanatçıları Derneği (İŞTİSAN) de 30 Eylül Pazar günü protesto niteliğinde bir açılış yapmak için tiyatroseverleri Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi önüne davet etti.
Toplantıya yeni ekipten Genel Sanat Yönetmeni Hilmi Zafer Şahin, Genel Sanat Yönetmeni Yardımcısı Savaş Barutçu, Başdramaturg Zuhal Ergen, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ŞT Müdürü Salih Efiloğlu, Çocuk ve Gençlik Birim Sorumlusu Betül Kızılok ve Sahne Direktörü Sueda Çil katıldı.
Bu yılki ana temanın “Genç Yazarlar, Yeni Oyunlar” olduğunu belirten Şahin, “Tiyatro için herkesi seferber etmek istiyoruz. Çünkü geçmiş dönemdeki en büyük sorunun tiyatro konuşanların tiyatrodan ne kadar uzak olduklarını gözledik” dedi. Şubat ayında açıklanacak oyunların daha çok romandan uyarlama olacağını belirten Şahin, artık oyunlarda 16 yaş sınırının olmayacağını söyledi. Bilindiği üzere Başbakan, Necip Fazıl Kısakürek’in oyunlarına yer verilmemesi nedeniyle tiyatro kurumlarını eleştirmişti.
Peki ŞT’de bu sezon Necip Fazıl oyunu olacak mı? Genel Sanat Yönetmeni Şahin, neden olmasın derken ŞT başdramaturgu Zuhal Ergen ise son günlerde Necip Fazıl ile Nâzım Hikmet’in kıyaslanmasından duyduğu rahatsızlığı dile getiriyor:
“Necip Fazıl dendiğinde hemen Nâzım Hikmet diyorlar. Nâzım Hikmet’in dramaturg olarak sevmediğim oyunları da var. Bu onun iyi sanatçı olmadığını göstermez. Bu iki ismin sanatçı kimlikleri açısından karşılaştırılması ikisine de ayıp oluyor.”
Ekim ayının 4 yeni oyunu ise Duşan Kovaçeviç yazdığı Nurullah Tuncer’in yönettiği “Dar Ayakkabıyla Yaşamak”, Samuel Beckett’in yazdığı Şahika Tekand’ın yönettiği “Oyun”, Anton Çehov’un yazdığı Engin Alkan’ın yönettiği “Vişne Bahçesi” Can Doğan’ın yazıp yönettiği “Ali Baba ve Kırk Haramiler”.
Tiyatro krizini fişekleyen “Günlük Müstehcen Sırlar” da geçen sezon oyunlarından yeni sezona taşınanlar arasında.
Yeni sezon protestosu: Rağmenİstanbul Şehir Tiyatrosu Sanatçıları Derneği (İŞTİSAN) Yönetim Kurulu adına yazılı bir açıklama yapan Ragıp Yavuz ise sürece suskun kalmamak adına “Rağmen” adlı bir açılış buluşması düzenleyeceklerini duyurarak herkesi 30 Eylül’de saat 16.00’da Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi önünde düzenlenecek buluşmaya ve Kardeş Türküler konserine davet etti.
Açıklama şöyle;
Bilindiği gibi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları 2012 - 2013 tiyatro sezonuna özgür ve özerk tiyatro üretebilmekten biraz daha uzaklaştırılmış, yönetimi ise büyük ölçüde tiyatroculardan arındırılmış halde giriyor. “Muhafazakar Sanat” söylemleri ışığında yürürlüğe sokulan “Yeni” Yönetmelik’in işleyişi bu çünkü...
Şehir Tiyatrosu sanatçı ve çalışanları 98 yıllık geçmişleri boyunca her sezon açılışını, perdeler açılmazdan birkaç gün önce sahnelerimizden birinde (Çoğunlukla da Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi’nde), Yönetim Kurulu Başkanı sıfatını taşıyan Genel Sanat Yönetmeni’nin davetiyle bir araya gelir ve alkışın bol olması dileklerini paylaşarak provalarına dönerdi.
Bu yıl böyle bir toplantı yaşanmıyor. Çünkü Yönetim Kurulu’nun başkanı artık Genel Sanat Yönetmeni değil, atanmış bir bürokrat. Ve yaklaşık bir asırdır bir “Sanat Kurumu” olarak tanımlanan Şehir Tiyatroları da artık bir “Şube Müdürlüğü”...
Nedir, karanlığa karşı özgür ve özerk tiyatro şiarından bir an bile vaz geçmeyen İŞTİSAN (İstanbul Şehir Tiyatrosu Sanatçıları Derneği) bu durumda suskun kalmamayı yeğledi. Yaşayacağımız sezonun “RAĞMEN” açılış buluşması 30 Eylül 2012 Pazar günü Saat 16.00’da Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi önünde gerçekleşecek. “KARDEŞ TÜRKÜLER”in bir dayanışma konseri ile destek sunacağı buluşmada İŞTİSAN basın duyurusu kamuoyu ve medya ile paylaşılacak...
Sizi de aramızda görmeyi diliyoruz.
(Ceren Çıplak/Cumhuriyet-Başka Haber-foto: arşiv)

YORUM YAZIN