MEB'den ''4+4+4 Kitapçığı": 66 Aylık Çocuklar Okula Gidecek Kur'an-ı Kerim Derslerinde Başörtüsü Kullanılacak
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), zorunlu eğitimi 12 yıla çıkaran kanunun uygulanmasına ilişkin kamuoyunda merak edilen soruları yanıtlamak için ''4 +4+ 4 kitapçığı'' hazırladı.
Bakanlığın ''www.meb.gov.tr'' internet adresinde yayımlanan kitapçıkta, yaşla, okul öncesi eğitimle, mesleki ve teknik eğitime yönlendirmeyle, müfredatla, seçmeli derslerle ve öğretmenlerle ilgili pek çok konuda soru-cevap şeklinde bilgi veriliyor.
58 sorunun bulunduğu kitapçıkta, Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer'in de önsözü yer alıyor. Dünya genelindeki uygulamalara bakıldığında, temel eğitim sürecini tek bir aşamada düzenlemek yerine, öğrencilerin yaş grupları ve fiziksel özellikleri temelinde bir kademelendirmenin tercih edildiğinin görüldüğünü belirten Dinçer, ''Bu kapsamda öğrencilerin yaş grupları ve bireysel farklılıklarını dikkate almayan 8 yıllık kesintisiz eğitimle ülkemizin en önemli zenginliği olan genç nüfusu bilgi toplumunun gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatmanın mümkün olmadığından hareketle eğitim sistemimizde yeni bir yapılanmaya gidilmiştir'' ifadesi kullandı.
İlköğretim 8. sınıfta okuyanlar eğitim sisteminden ayrılmayacak
Yeni düzenlemeyle, ortaokullardaki temel dersler dışındaki seçimlik derslerin, öğrencinin veya ebeveyninin isteğine ve tercihine bağlı olarak alabilme ''esnekliği'' getirildiğinin belirtildiği kitapçıkta, böylece bireylerin demokratik hak ve taleplerine sınırlama değil, aksine sağlanan esneklikle bu hak ve taleplerin kullanılmasına imkan tanındığı vurgulandı.
2012–2013 öğretim yılında 30 Eylül 2012 tarihi itibarıyla 5 yaşını tamamlayacak olan çocukların ilkokul 1. sınıf öğrencisi olarak kayıt yaptıracakları anımsatılarak, şu anda ilköğretim 5, 6 ve 7. sınıflarda okuyan çocukların ise yine aynı ilköğretim okullarında okumaya devam edecekleri kaydedildi.
4. sınıfta okuyan öğrencilerin ise artık ilköğretim 5. sınıf değil, ortaokul öğrencisi olacakları, ancak sınıf numaralarında kesinti ve yeniden başlama söz konusu olmayacağından 5. sınıf öğrencisi olmaya devam edeceklerinin ifade edildiği kitapçıkta, ilköğretim 8. sınıfta okuyan öğrencilerin ise eğitim sisteminden ayrılamayacakları ve zorunlu eğitimlerine devam edecekleri belirtildi. Bu öğrencilerin 2012–2013 öğretim yılında lise 1 (9. sınıf) öğrencisi olarak öğrenimlerine devam etmelerinin zorunlu olduğunun altı çizildi.
Okul öncesi eğitime başlama yaşında herhangi bir değişiklik yok
Yeni sisteme göre ilkokul 4. sınıfı tamamlayan çocukların ya imam hatip ortaokullarına ya da diğer ortaokullara gidebileceği belirtilerek, genel ortaokullar ile imam hatip ortaokullarında okutulacak zorunlu dersler ile isteğe bağlı seçmeli olan Kur'an-ı Kerim ve Hz. Peygamberin Hayatı derslerinde herhangi bir farkın olmayacağı, sadece diğer seçmeli derslerde farklılıkların oluşabileceği belirtildi.
Okul öncesi eğitime başlama yaşında herhangi bir değişikliğin olmadığının belirtildiği kitapçıkta, yeni sistem gerçekleştirilmeden önce 37–72 ay arasındaki çocukların okul öncesi eğitime gittiği, şimdi de yine 36 ayını tamamlamış çocukların okul öncesi eğitime başlayabilecekleri kaydedildi.
30 Eylül 2012 tarihi itibarıyla 37-66 ay arasındaki çocukların anaokulunda veya uygulama sınıflarında, 48-66 ay arasındaki çocukların ise ana sınıflarında okul öncesi eğitim almalarının sağlanacağının altı çizildi.
Okullara kayıtlar nasıl yapılacak?
2012-2013 eğitim ve öğretim yılı için 30 Eylül 2012 tarihi itibarıyla 66. ayını tamamlayacak çocuklar olan 30 Eylül 2007 tarihinde ve öncesinde doğmuş öğrencilerin okul kayıt işlemlerinin e-okul sistemi üzerinden merkezi sistemle yapılacağı ifade edilerek, ''Ancak, yaşça kayıt hakkı elde etmemiş olduğu halde fiziki ve ruhi gelişim yönünden hazır olduğu düşünülen 61-66 ay arasındaki çocuklar da velisinin yazılı isteği üzerine ilkokul eğitimine yönlendirilebilir'' denildi.
Eylül 2012 tarihi itibarıyla uygulanacak olan yeni eğitim sisteminde imam hatip ortaokullarının sadece 5. sınıflarına öğrencileri alınacak. İmam hatip ortaokullarında uygulanacak olan öğretim programlarının (Kuran-ı Kerim ve Hz. Peygamberin Hayatı gibi) uygulanmasında bütünlüğün sağlanması için bu uygulama gerekli olacak. Bu nedenle ortaokulların (ilköğretim okullarının) ara sınıflarında okuyan öğrencilerin imam hatip ortaokullarına geçişi mümkün olmayacak. Ayrıca, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu'na eklenen geçici 11. maddeye göre bu maddenin yayımı tarihinde ilköğretim kurumlarının 5, 6, 7, ve 8. sınıflarında eğitim görenler eğitimlerini bu kurumlarda tamamlayacak.
Yabancı okullar ortaokul açamayacak
Bu kanun hükmü doğrultusunda yabancı okullar ortaokul açamayacaklar. Özel Türk okulları ise bağımsız ortaokul açabilecek.
''Seviye Belirleme Sınavlarına (SBS) devam edilecek mi''
''Seviye Belirleme Sınavlarına (SBS) devam edilecek mi'' sorusu, yakın zamanda sınav sisteminde önemli değişikliklerin olmayacağı şeklinde yanıtlandı.
Kitapçıkta, ''Bu sistem lise ve üniversite giriş sınavlarında nasıl değişiklikler getirecek'' sorusuna ise ''Sınav sistemlerinde kısa sürede herhangi bir değişiklik beklenmemelidir. Zaten ilkokulu bitiren öğrencilerin ortaokullara devam etmesinde herhangi bir değişiklik söz konusu olmayacaktır. Ortaokulu bitiren öğrencilerin liselere devamı konusunda ise birkaç yıl daha Seviye Belirleme Sınavına (SBS) göre bir seçme süreci devam edecektir'' denildi.
Şu anda sistemde genel ortaöğretim kurumları olarak genel liseler, Anadolu liseleri, fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, Anadolu öğretmen liseleri, güzel sanatlar ve spor liselerinin bulunduğu anımsatılarak, iki öğretim yılı boyunca uygulamaya devam edilen genel liselerin Anadolu liselerine dönüştürülmesi çalışmaların bu öğretim yılında da devam ettiği belirtildi.
Liselerden üniversitelere geçiş
Liselerden üniversiteye geçişte ise yine makul bir süre sonunda yerleşme sisteminde değişikliklerin gerçekleştirileceğinin bildiriliyor.
Mesleki ve teknik eğitim üçüncü kademede başlayacak
Kanunun hiçbir yerinde yönlendirmeden söz edilmediğine işaret edilerek, ilkokullarda yönlendirmenin yapılacağı, 9 yaşındaki çocukların mesleki eğitime başlatılacağı şeklindeki açıklamaların ne kanunla ne pedagoji bilimi ile ne de bakanlığın amaçlarıyla ve dünyadaki gelişmelerle bağdaşmadığı vurgulandı.
Rehberlik ve yönlendirme etkinliklerinin halihazırda ilkokullarda 1–5. sınıflarda serbest etkinlik çalışmalarında ve ortaokullarda da 6–8. sınıflarda rehberlik/sosyal etkinlikler dersinde verildiği anımsatılarak, ayrıca ortaöğretim okullarında 9–12. sınıflarda ortaöğretim rehberlik ve yönlendirme dersi programının uygulandığı belirtildi.
Mesleki ve teknik eğitime öğrencilerin ne zaman başlayacağına ilişkin bilgilerin de yer aldığı kitapçıkta, bu konuda çok yoğun bir şekilde kara propaganda yapıldığı ifade edildi.
İlkokullarda seçmeli ders olmayacak
Yeni düzenlemeye bağlı olarak ilkokul programlarının kademeli olarak yenileneceği belirtilerek, ilkokula başlama yaşına paralel olarak program hazırlıklarının daha önceden başladığı ve tamamlanmak üzere olduğu ifade edildi.
İlkokullarda, ilköğretim 2-4. sınıflarında okutulan programın yine okutulmaya devam edeceği ifade edilerek, ancak 1. sınıf programlarında yeni yaş durumu dikkate alınarak bu yaş durumuna uygun gerekli düzenlemelerin yapılacağı kaydedildi. Yeni düzenlemeyle ilkokul 4. sınıftan itibaren okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin yanı sıra 1. sınıftan itibaren “ahlak eğitimi”, “değer eğitimi” veya “karakter eğitimi” gibi uygulama temelli derslere yer verilebilecek.
İlkokullarda seçmeli ders uygulamasının olmayacağı belirtilerek, seçmeli derslerin sadece ortaokul ve liselerde uygulanacağı vurgulandı.
Azınlık okullarında okuyan öğrenciler için Kuranı Kerim ve Hz. Muhammed'in Hayatı'nın ders olarak okutulmayacağı belirtilerek, azınlık okullarında kendi dinleriyle ilgili derslerin zaten okutulduğu hatırlatıldı.
Kitapçıkta, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi'nin ilkokul 4. sınıftan itibaren okutulduğu anımsatılarak, farklı din ve mezheplere göre seçmeli derslerin okutulması ya da Türkiye'de konuşulan farklı dillerin öğretimi konusunda öğretim programlarının yanı sıra öğretmen faktörünün de göz önüne alınmasının gerekli olduğu belirtildi. Kitapçıkta, ''Gelişim özellikleri dikkate alındığında 1. sınıftan itibaren ahlak eğitimi, değer eğitimi veya karakter eğitimi gibi uygulama temelli derslere yer verilebilir'' ifadesi kullanıldı.
Yabancı dil saatleri artırılabilecek
Kitapçığa göre, okul öncesi öğretmenleri yine okul öncesi öğrencilerine, sınıf öğretmenleri ise ilkokuldaki öğrencilere ders verecek. Okul öncesi öğretmenlerinin ilkokul öğrencilerine ders vermesini gerektirecek bir durum söz konusu olmayacak.
Uygulamanın ilk yılında okula kayıt yaşının erkene çekilmesi nedeniyle birinci sınıflar düzeyinde öğretmen ihtiyacının doğacağı belirtilerek, sistemde hala ücret karşılığı derse giren öğretmenlerin bulunduğu, ortaya çıkacak öğretmen fazlalılığının bu alanlarda da değerlendirileceği kaydedildi.
Din eğitimi içerikli dersler için öncelikle Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi öğretmenlerinden ve imam hatip liselerindeki meslek dersi öğretmenlerinden yararlanılacağı belirtilerek, bunlarla ihtiyacın giderilememesi halinde ise ilahiyat mezunu ve pedagojik formasyonu olan kişilerden yararlanılacağına işaret edildi.
Kitapçıkta, Galatasaray, İstanbul Erkek Lisesi, fen liselerinin ortaokullarının açılmayacağı da belirtildi.
Kur'an-ı Kerim Dersi'nde kıyafet
Kitapçığa göre, sadece ders sırasında olmak üzere imam hatip okullarında kız öğrenciler isterlerse başörtülü Kur'an-ı Kerim Dersi'ni okuyabilecek. İmam hatip okulları dışındaki okullarda da yine aynı şekilde o derse mahsus olmak üzere başörtülü ders yapılabilecek.
İmam-hatip ortaokullarının bağımsız ortaokul olarak kurulmasına öncelik verilecek, bunun mümkün olmadığı durumlarda imam hatip liseleri ile birlikte kurulabilecek. Ancak bu durumda imam hatip ortaokulu öğrencileri ile imam hatip lisesi öğrencilerinin okul giriş çıkış kapıları ile bahçe gibi ortak kullanım alanlarının öğrencilerin yaş seviyeleri dikkate alınarak düzenlenmesi sağlanacak.
Yeni düzenlemeye göre ortaokulu tamamlayanlar veya liseye devam edenler isterlerse zorunlu eğitimlerini yaygın lise öğretiminde (açık lise) tamamlayabilecek.
Yatılı İlköğretim Bölge Okulları'nın (YİBO) yatılı kısımlarında sadece ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) öğrencileri yatılı olarak kalacak. Birleştirilmiş sınıf uygulamaları 1, 2, 3 ve 4. sınıfları kapsayacak şekilde uygulanacak.
Karma eğitim şimdi olduğu gibi devam edecek, eğitimin türüne, imkan ve zorunluluklara göre bazı okullar yalnızca kız veya yalnızca erkek öğrencilere ayrılmaya devam edecek. Ortaöğretim kurumlarında uygulanmakta olan devam zorunluluğu aynen devam edecek. Her kademede diploma verilmeyecek, sadece 12 yıllık eğitimin sonunda diploma verilecek.
''Erken yaşta evlenmeleri mümkün değil''
Kanuna göre, erkek ve kadınların 17 yaşını doldurmadıkları sürece evlenemeyecekleri anımsatılarak, ancak, hakimin olağanüstü durumlarda ve çok önemli bir sebeple 16 yaşını doldurmuş olan erkek veya kadının evlenmesine izin verebildiği belirtildi.
Kitapçıkta şunlar kaydedildi:
''Dolayısıyla 12 yıllık zorunlu eğitim sürecini bitirmeyen hiçbir öğrencimizin eğitim sistemi dışına çıkıp, erken yaşta evlenmeleri mümkün değildir. 2011–2012 eğitim öğretim yılında 8. sınıfta okuyan bütün öğrencilerden SBS sonuçlarına göre yerleşenler dışında kalanlar e-okul sistemi üzerinden liselere kayıtları yapılacaktır. Ayrıca, eğitim süresince zorunlu eğitime devamın sağlanması öncelikle velilerde ve okul yöneticisi ile mülki idare amirinin kanuni sorumluluğu altındadır.''
Okul–ilçe–il yöneticilerince çağ nüfusunda olup eğitime devam etmeyen öğrencilere özel takip sistemiyle eğitim sistemi içinde kalmalarını sağlayacak tedbirlerin alınacağı vurgulandı.
Fatih Projesi
Fatih Projesiyle ilgili yapılacak ihalelerin, Kamu İhale Kurumu ve Maliye Bakanlığı'nın görüşü alınarak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile MEB'in ortak olarak hazırlayacakları ve Sayıştay'ın görüşünden geçecek bir yönetmelikle düzenleneceği belirtilerek, sadece adı geçen kurumların görüşlerinin değil, bunların dışında da Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve TÜBİTAK gibi kurum ve kuruluşların da görüşünü alarak yönetmelik hazırlandığı kaydedildi.
Bakanlığın ''www.meb.gov.tr'' internet adresinde yayımlanan kitapçıkta, yaşla, okul öncesi eğitimle, mesleki ve teknik eğitime yönlendirmeyle, müfredatla, seçmeli derslerle ve öğretmenlerle ilgili pek çok konuda soru-cevap şeklinde bilgi veriliyor.
58 sorunun bulunduğu kitapçıkta, Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer'in de önsözü yer alıyor. Dünya genelindeki uygulamalara bakıldığında, temel eğitim sürecini tek bir aşamada düzenlemek yerine, öğrencilerin yaş grupları ve fiziksel özellikleri temelinde bir kademelendirmenin tercih edildiğinin görüldüğünü belirten Dinçer, ''Bu kapsamda öğrencilerin yaş grupları ve bireysel farklılıklarını dikkate almayan 8 yıllık kesintisiz eğitimle ülkemizin en önemli zenginliği olan genç nüfusu bilgi toplumunun gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatmanın mümkün olmadığından hareketle eğitim sistemimizde yeni bir yapılanmaya gidilmiştir'' ifadesi kullandı.
İlköğretim 8. sınıfta okuyanlar eğitim sisteminden ayrılmayacak
Yeni düzenlemeyle, ortaokullardaki temel dersler dışındaki seçimlik derslerin, öğrencinin veya ebeveyninin isteğine ve tercihine bağlı olarak alabilme ''esnekliği'' getirildiğinin belirtildiği kitapçıkta, böylece bireylerin demokratik hak ve taleplerine sınırlama değil, aksine sağlanan esneklikle bu hak ve taleplerin kullanılmasına imkan tanındığı vurgulandı.
2012–2013 öğretim yılında 30 Eylül 2012 tarihi itibarıyla 5 yaşını tamamlayacak olan çocukların ilkokul 1. sınıf öğrencisi olarak kayıt yaptıracakları anımsatılarak, şu anda ilköğretim 5, 6 ve 7. sınıflarda okuyan çocukların ise yine aynı ilköğretim okullarında okumaya devam edecekleri kaydedildi.
4. sınıfta okuyan öğrencilerin ise artık ilköğretim 5. sınıf değil, ortaokul öğrencisi olacakları, ancak sınıf numaralarında kesinti ve yeniden başlama söz konusu olmayacağından 5. sınıf öğrencisi olmaya devam edeceklerinin ifade edildiği kitapçıkta, ilköğretim 8. sınıfta okuyan öğrencilerin ise eğitim sisteminden ayrılamayacakları ve zorunlu eğitimlerine devam edecekleri belirtildi. Bu öğrencilerin 2012–2013 öğretim yılında lise 1 (9. sınıf) öğrencisi olarak öğrenimlerine devam etmelerinin zorunlu olduğunun altı çizildi.
Okul öncesi eğitime başlama yaşında herhangi bir değişiklik yok
Yeni sisteme göre ilkokul 4. sınıfı tamamlayan çocukların ya imam hatip ortaokullarına ya da diğer ortaokullara gidebileceği belirtilerek, genel ortaokullar ile imam hatip ortaokullarında okutulacak zorunlu dersler ile isteğe bağlı seçmeli olan Kur'an-ı Kerim ve Hz. Peygamberin Hayatı derslerinde herhangi bir farkın olmayacağı, sadece diğer seçmeli derslerde farklılıkların oluşabileceği belirtildi.
Okul öncesi eğitime başlama yaşında herhangi bir değişikliğin olmadığının belirtildiği kitapçıkta, yeni sistem gerçekleştirilmeden önce 37–72 ay arasındaki çocukların okul öncesi eğitime gittiği, şimdi de yine 36 ayını tamamlamış çocukların okul öncesi eğitime başlayabilecekleri kaydedildi.
30 Eylül 2012 tarihi itibarıyla 37-66 ay arasındaki çocukların anaokulunda veya uygulama sınıflarında, 48-66 ay arasındaki çocukların ise ana sınıflarında okul öncesi eğitim almalarının sağlanacağının altı çizildi.
Okullara kayıtlar nasıl yapılacak?
2012-2013 eğitim ve öğretim yılı için 30 Eylül 2012 tarihi itibarıyla 66. ayını tamamlayacak çocuklar olan 30 Eylül 2007 tarihinde ve öncesinde doğmuş öğrencilerin okul kayıt işlemlerinin e-okul sistemi üzerinden merkezi sistemle yapılacağı ifade edilerek, ''Ancak, yaşça kayıt hakkı elde etmemiş olduğu halde fiziki ve ruhi gelişim yönünden hazır olduğu düşünülen 61-66 ay arasındaki çocuklar da velisinin yazılı isteği üzerine ilkokul eğitimine yönlendirilebilir'' denildi.
Eylül 2012 tarihi itibarıyla uygulanacak olan yeni eğitim sisteminde imam hatip ortaokullarının sadece 5. sınıflarına öğrencileri alınacak. İmam hatip ortaokullarında uygulanacak olan öğretim programlarının (Kuran-ı Kerim ve Hz. Peygamberin Hayatı gibi) uygulanmasında bütünlüğün sağlanması için bu uygulama gerekli olacak. Bu nedenle ortaokulların (ilköğretim okullarının) ara sınıflarında okuyan öğrencilerin imam hatip ortaokullarına geçişi mümkün olmayacak. Ayrıca, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu'na eklenen geçici 11. maddeye göre bu maddenin yayımı tarihinde ilköğretim kurumlarının 5, 6, 7, ve 8. sınıflarında eğitim görenler eğitimlerini bu kurumlarda tamamlayacak.
Yabancı okullar ortaokul açamayacak
Bu kanun hükmü doğrultusunda yabancı okullar ortaokul açamayacaklar. Özel Türk okulları ise bağımsız ortaokul açabilecek.
''Seviye Belirleme Sınavlarına (SBS) devam edilecek mi''
''Seviye Belirleme Sınavlarına (SBS) devam edilecek mi'' sorusu, yakın zamanda sınav sisteminde önemli değişikliklerin olmayacağı şeklinde yanıtlandı.
Kitapçıkta, ''Bu sistem lise ve üniversite giriş sınavlarında nasıl değişiklikler getirecek'' sorusuna ise ''Sınav sistemlerinde kısa sürede herhangi bir değişiklik beklenmemelidir. Zaten ilkokulu bitiren öğrencilerin ortaokullara devam etmesinde herhangi bir değişiklik söz konusu olmayacaktır. Ortaokulu bitiren öğrencilerin liselere devamı konusunda ise birkaç yıl daha Seviye Belirleme Sınavına (SBS) göre bir seçme süreci devam edecektir'' denildi.
Şu anda sistemde genel ortaöğretim kurumları olarak genel liseler, Anadolu liseleri, fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, Anadolu öğretmen liseleri, güzel sanatlar ve spor liselerinin bulunduğu anımsatılarak, iki öğretim yılı boyunca uygulamaya devam edilen genel liselerin Anadolu liselerine dönüştürülmesi çalışmaların bu öğretim yılında da devam ettiği belirtildi.
Liselerden üniversitelere geçiş
Liselerden üniversiteye geçişte ise yine makul bir süre sonunda yerleşme sisteminde değişikliklerin gerçekleştirileceğinin bildiriliyor.
Mesleki ve teknik eğitim üçüncü kademede başlayacak
Kanunun hiçbir yerinde yönlendirmeden söz edilmediğine işaret edilerek, ilkokullarda yönlendirmenin yapılacağı, 9 yaşındaki çocukların mesleki eğitime başlatılacağı şeklindeki açıklamaların ne kanunla ne pedagoji bilimi ile ne de bakanlığın amaçlarıyla ve dünyadaki gelişmelerle bağdaşmadığı vurgulandı.
Rehberlik ve yönlendirme etkinliklerinin halihazırda ilkokullarda 1–5. sınıflarda serbest etkinlik çalışmalarında ve ortaokullarda da 6–8. sınıflarda rehberlik/sosyal etkinlikler dersinde verildiği anımsatılarak, ayrıca ortaöğretim okullarında 9–12. sınıflarda ortaöğretim rehberlik ve yönlendirme dersi programının uygulandığı belirtildi.
Mesleki ve teknik eğitime öğrencilerin ne zaman başlayacağına ilişkin bilgilerin de yer aldığı kitapçıkta, bu konuda çok yoğun bir şekilde kara propaganda yapıldığı ifade edildi.
İlkokullarda seçmeli ders olmayacak
Yeni düzenlemeye bağlı olarak ilkokul programlarının kademeli olarak yenileneceği belirtilerek, ilkokula başlama yaşına paralel olarak program hazırlıklarının daha önceden başladığı ve tamamlanmak üzere olduğu ifade edildi.
İlkokullarda, ilköğretim 2-4. sınıflarında okutulan programın yine okutulmaya devam edeceği ifade edilerek, ancak 1. sınıf programlarında yeni yaş durumu dikkate alınarak bu yaş durumuna uygun gerekli düzenlemelerin yapılacağı kaydedildi. Yeni düzenlemeyle ilkokul 4. sınıftan itibaren okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin yanı sıra 1. sınıftan itibaren “ahlak eğitimi”, “değer eğitimi” veya “karakter eğitimi” gibi uygulama temelli derslere yer verilebilecek.
İlkokullarda seçmeli ders uygulamasının olmayacağı belirtilerek, seçmeli derslerin sadece ortaokul ve liselerde uygulanacağı vurgulandı.
Azınlık okullarında okuyan öğrenciler için Kuranı Kerim ve Hz. Muhammed'in Hayatı'nın ders olarak okutulmayacağı belirtilerek, azınlık okullarında kendi dinleriyle ilgili derslerin zaten okutulduğu hatırlatıldı.
Kitapçıkta, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi'nin ilkokul 4. sınıftan itibaren okutulduğu anımsatılarak, farklı din ve mezheplere göre seçmeli derslerin okutulması ya da Türkiye'de konuşulan farklı dillerin öğretimi konusunda öğretim programlarının yanı sıra öğretmen faktörünün de göz önüne alınmasının gerekli olduğu belirtildi. Kitapçıkta, ''Gelişim özellikleri dikkate alındığında 1. sınıftan itibaren ahlak eğitimi, değer eğitimi veya karakter eğitimi gibi uygulama temelli derslere yer verilebilir'' ifadesi kullanıldı.
Yabancı dil saatleri artırılabilecek
Kitapçığa göre, okul öncesi öğretmenleri yine okul öncesi öğrencilerine, sınıf öğretmenleri ise ilkokuldaki öğrencilere ders verecek. Okul öncesi öğretmenlerinin ilkokul öğrencilerine ders vermesini gerektirecek bir durum söz konusu olmayacak.
Uygulamanın ilk yılında okula kayıt yaşının erkene çekilmesi nedeniyle birinci sınıflar düzeyinde öğretmen ihtiyacının doğacağı belirtilerek, sistemde hala ücret karşılığı derse giren öğretmenlerin bulunduğu, ortaya çıkacak öğretmen fazlalılığının bu alanlarda da değerlendirileceği kaydedildi.
Din eğitimi içerikli dersler için öncelikle Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi öğretmenlerinden ve imam hatip liselerindeki meslek dersi öğretmenlerinden yararlanılacağı belirtilerek, bunlarla ihtiyacın giderilememesi halinde ise ilahiyat mezunu ve pedagojik formasyonu olan kişilerden yararlanılacağına işaret edildi.
Kitapçıkta, Galatasaray, İstanbul Erkek Lisesi, fen liselerinin ortaokullarının açılmayacağı da belirtildi.
Kur'an-ı Kerim Dersi'nde kıyafet
Kitapçığa göre, sadece ders sırasında olmak üzere imam hatip okullarında kız öğrenciler isterlerse başörtülü Kur'an-ı Kerim Dersi'ni okuyabilecek. İmam hatip okulları dışındaki okullarda da yine aynı şekilde o derse mahsus olmak üzere başörtülü ders yapılabilecek.
İmam-hatip ortaokullarının bağımsız ortaokul olarak kurulmasına öncelik verilecek, bunun mümkün olmadığı durumlarda imam hatip liseleri ile birlikte kurulabilecek. Ancak bu durumda imam hatip ortaokulu öğrencileri ile imam hatip lisesi öğrencilerinin okul giriş çıkış kapıları ile bahçe gibi ortak kullanım alanlarının öğrencilerin yaş seviyeleri dikkate alınarak düzenlenmesi sağlanacak.
Yeni düzenlemeye göre ortaokulu tamamlayanlar veya liseye devam edenler isterlerse zorunlu eğitimlerini yaygın lise öğretiminde (açık lise) tamamlayabilecek.
Yatılı İlköğretim Bölge Okulları'nın (YİBO) yatılı kısımlarında sadece ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) öğrencileri yatılı olarak kalacak. Birleştirilmiş sınıf uygulamaları 1, 2, 3 ve 4. sınıfları kapsayacak şekilde uygulanacak.
Karma eğitim şimdi olduğu gibi devam edecek, eğitimin türüne, imkan ve zorunluluklara göre bazı okullar yalnızca kız veya yalnızca erkek öğrencilere ayrılmaya devam edecek. Ortaöğretim kurumlarında uygulanmakta olan devam zorunluluğu aynen devam edecek. Her kademede diploma verilmeyecek, sadece 12 yıllık eğitimin sonunda diploma verilecek.
''Erken yaşta evlenmeleri mümkün değil''
Kanuna göre, erkek ve kadınların 17 yaşını doldurmadıkları sürece evlenemeyecekleri anımsatılarak, ancak, hakimin olağanüstü durumlarda ve çok önemli bir sebeple 16 yaşını doldurmuş olan erkek veya kadının evlenmesine izin verebildiği belirtildi.
Kitapçıkta şunlar kaydedildi:
''Dolayısıyla 12 yıllık zorunlu eğitim sürecini bitirmeyen hiçbir öğrencimizin eğitim sistemi dışına çıkıp, erken yaşta evlenmeleri mümkün değildir. 2011–2012 eğitim öğretim yılında 8. sınıfta okuyan bütün öğrencilerden SBS sonuçlarına göre yerleşenler dışında kalanlar e-okul sistemi üzerinden liselere kayıtları yapılacaktır. Ayrıca, eğitim süresince zorunlu eğitime devamın sağlanması öncelikle velilerde ve okul yöneticisi ile mülki idare amirinin kanuni sorumluluğu altındadır.''
Okul–ilçe–il yöneticilerince çağ nüfusunda olup eğitime devam etmeyen öğrencilere özel takip sistemiyle eğitim sistemi içinde kalmalarını sağlayacak tedbirlerin alınacağı vurgulandı.
Fatih Projesi
Fatih Projesiyle ilgili yapılacak ihalelerin, Kamu İhale Kurumu ve Maliye Bakanlığı'nın görüşü alınarak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile MEB'in ortak olarak hazırlayacakları ve Sayıştay'ın görüşünden geçecek bir yönetmelikle düzenleneceği belirtilerek, sadece adı geçen kurumların görüşlerinin değil, bunların dışında da Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve TÜBİTAK gibi kurum ve kuruluşların da görüşünü alarak yönetmelik hazırlandığı kaydedildi.
Kitapçıkta, ''Kanun yeterince tartışıldı mı?'' sorusuna ilişkin TBMM Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu'ndaki çalışmalar süresince konuyla ilgili tüm sivil toplum örgütleri ve akademik çevrelerin görüş ve önerileri alınmak üzere dinlendiği belirtilerek, uygun olanların metne yansıtıldığı, genel kurul çalışmaları süresince de toplumdaki tartışmaların, değerlendirmelerin, önerilerin dikkate alınarak bazı değişikliklerin gerçekleştirildiği kaydedildi.

YORUM YAZIN