İsveç'in Twitter Hesabı Vatandaşlara Emanet
Eğer İsveç'in resmi Twitter sözcüsü, yani @Sweden iseniz, yazdıklarınız yüzünden kendinizi küçük düşürme ihtimaliniz olağanüstü yüksek.
"İlk attığım tweet'lerden birinde final yerine yanlışlıkla Finli yazdım, Finlandiyalı gibi" diyor 18 yaşındaki lise öğrencisi Erik Isberg. Kendisi bir haftalığına @Sweden oldu. Isberg, "Bu kadar basit bir kelimeyi yanlış telaffuz ediyorsam bir hafta nasıl dayanırım, diye düşündüm. Ama sonra, bu hesabın tipik İsveçliyi temsil etmesi gerekiyor ve İsveçlilerin çoğu mükemmel İngilizce konuşamaz, diye teselli buldum" diyor.
Ülkenin Twitter hesabını her hafta yeni bir vatandaşına emanet ettiği @Sweden deneyiminden öğrenilecek bir şey varsa, o da tipik İsveçli diye bir şey olmadığı. @Sweden olanlardan biri, Noel'de Ren geyiği avlarken fotoğraflarını yayımladı. Bir diğeri, "tam o an" sevişmek istediğini ilan etti. Müslüman bir avukat da, göçmenlerde Muhammed adının çok yaygın olmasını tartışmaya açtı. İlk @Sweden olan Jack Warner, boş zaman faaliyetlerini sıralarken dürüst olmaya karar verince, "Mastürbasyon yapan İsveçli" lakabını kazandı.
Şimdiye kadar en genç @Sweden, Isberg oldu. Isberg, ailesiyle birlikte, kapanan otomobil şirketi Saab'a eskiden ev sahipliği yapan Trollhattan kentinde yaşıyor. Mülakatımızın gerçekleştiği gün ulusal bayramdı ve o geç kalkmıştı. Haliyle @Sweden da geç kalktı. Isberg'in o günkü ilk tweeti, "Şimdiye kadar çoğu kişi ulusal günleri nasıl kutluyorsa öyle kutladım. Yani geç kalkarak" diyor. @Sweden olması ona evde ek haklar getirmiyor. Öğle yemeği saati yaklaşırken annesi Monica sert bir sesle, "Hâlâ bir şey yemedin mi?" diye soruyor. Isberg, bir dilim ekmek alıp cep telefonunu çıkarıyor.
@Sweden olmak için diğer kişiler tarafından aday gösterilmek ve üç kişilik bir komite tarafından seçilmek gerekiyor. Komite üyeleri arasında bu inisiyatifi tasarlayan reklam şirketi Volontaire'in kreatif yöneticisi Patrick Kampmann da var. Adaylarda aranan özellikler ise ilgi çekici, Twitter kültürüne haiz ve İngilizce mesaj atmaktan mutlu olmaları. Kampmann, @Sweden olanlara, "normal Twitter davranışlarını" sürdürmeleri yönünde tavsiyelerde bulunuyor. Kampmann, "Onlara, bu işi onurlu biçimde yapmalarını, buranın resmi bir kanal olduğunu ve pek çok kişi tarafından okunduğunu hatırlamalarını, bu yüzden kendilerini gülünç duruma düşürmemeleri gerektiğini söylüyorum" diyor.
Bu program İrlanda, Yeni Zelanda ve İngiltere'nin Leeds kenti gibi başka yerlerde benzeri projelere esin kaynağı oldu.
Isberg, ulusun sesi olarak takipçilerin yönelttiği soruları yanıtlamakla kendini yükümlü hissettiğini söylüyor. Az buz mesai değil, @Sweden'ın 28 binden fazla takipçisi var. Kendisine 2005'te resmi tatil ilan edilen İsveç Ulusal Günü ile ilgili pek çok soru yöneltildi. Isberg, bütün ayrıntıları bilmediğinden Google'a danışıp, "Niye kutladığımızı kimse bilmiyor. Genelde sadece akşamları güzel bir şeyler yememize yarıyor" diye mesaj attı.
Hayatta ne yapmak istediği sorulduğunda ise apışıp kalıyor. "Ben ticari bir ürün olmamalıyım, sadece kendim olmalıyım. Ve bu, İsveç hakkında başka her şeyden daha çok şey söylüyor" diyor Isberg.
yazı: Sarah Lylall/New York Times
YORUM YAZIN