Nazım'ın Dizeleriyle Alman Devlet Töreni Yapıldı, Merkel Kurbanların Ailelerinden Özür Diledi
Neonaziler tarafından 2000-2007 yılları arasında öldürülen sekiz Türk, bir Yunan ile bir Alman ve Köln’de düzenlenen saldırılarda yaralananlar için perşembe günü Berlin’de bir anma töreni düzenlendi. Gendarmenmarkt Meydanı’ndaki Berlin Konser Salonu'nda düzenlenen törene kurban yakınlarının yanı sıra bakanlar, milletvekilleri ve sivil toplum örgütlerinin temsilcileri katıldı. Geçen cuma günü istifa eden Cumhurbaşkanı Christian Wulff’un düzenlemek istediği törende, Wulff yerine Başbakan Angela Merkel bir konuşma yaptı.
Merkel özür diledi
Johann Sebastian Bach’ın, Cemal Reşit Rey’in eserlerinin seslendirildiği törende, Almanya Başbakanı Angela Merkel kurbanların yakınlarına, onların acılarını paylaştıkları mesajını verdi. Merkel, “Kimse size eşinizi, babanızı, oğlunuzu ve kızınızı geri getiremez. Ama bugün size hissettiğiniz acıyla artık başbaşa olmadığınızı gösterebiliriz. Sizin hislerinizi ve acılarınızı paylaşıyoruz” şeklinde konuştu.
Neonaziler tarafından işlenen cinayetleri Almanya için bir utanç olarak nitelendiren Merkel, olayların aydınlatılacağına ve suçluların gereken cezaya çarptırılacağına dair söz verdi. Bu cinayetlerin aşırı sağcılar tarafından işlenmiş olabileceğini yıllarca kimsenin düşünmediğini hatırlatan Merkel, uzun süre kurban ailelerinin zan altında bırakılmasından dolayı özür diledi.
Aileler kırgın ve üzgün
Yakınlarını kaybetmenin acısını yaşayan aileler yıllarca töhmet altında bırakıldıkları için kırgın ve üzgünler. 2000 yılında Nürnberg’de öldürülen Enver Şimşek’in kızı Semiya Şimşek de, ailesinin ve babasının töhmet altında bırakılmasından duyduğu üzüntüyü dile getirdi. Şimşek, “Birdenbire soruşturmaya tabi tutulmanın annem için ne anlama geldiğini tahmin edebiliyor musunuz?” sözleriyle yıllarca çektikleri acıyı ifade etmeye çalıştı.
2006 yılında Kassel’da öldürülen Halit Yozgat’ın babası İsmail Yozgat ise törende duygusal bir konuşma yaptı. 10 bin euro tazminatı istemediklerini vurgulayan İsmail Yozgat, üç taleplerinin olduğunu dile getirdi. Katillerin ve katillere yardım kişilerin yakalanmasını isteyen Yozgat, Kassel’da oturdukları Hollaendisch sokağına oğlunun adını verilmesini talep etti. Yozgat son olarak da, verilen tazminatlarını yaşamını yitiren 10 kişi namına kanserliler vakfına bağışlanmasını istediklerini söyledi.
Umudu sembolize eden mum
Neonazi kurbanlarını anmak için düzenlenen törenin başında 12 mum yakıldı. Bunlardan 10’u 2000-2007 yılları arasında öldürülen ve törende anılan 10 kişi içindi. On birinci mum henüz ismi bilinmeyen kurbanlar için, sonuncusu ise geleceğe duyulan umudu simgelemek üzere yakıldı. Semiya Şimşek ile kurbanların yakınlarından Gamze Kubaşık, Nazım Hikmet’in şiiri eşliğinde bu mumu, yani umudu ellerine alıp, salonun dışına taşıdılar.
Nazım Hikmet’in “yaşamak bir ağaç gibi / tek ve hür ve bir orman gibi kardeşçesine / bu hasret bizim” dizeleriyle sona eren törenin ardından Almanya çapında kurbanların anısına bir dakikalık saygı duruşu yapıldı.
haber: dw türkçe
Merkel özür diledi
Johann Sebastian Bach’ın, Cemal Reşit Rey’in eserlerinin seslendirildiği törende, Almanya Başbakanı Angela Merkel kurbanların yakınlarına, onların acılarını paylaştıkları mesajını verdi. Merkel, “Kimse size eşinizi, babanızı, oğlunuzu ve kızınızı geri getiremez. Ama bugün size hissettiğiniz acıyla artık başbaşa olmadığınızı gösterebiliriz. Sizin hislerinizi ve acılarınızı paylaşıyoruz” şeklinde konuştu.
Neonaziler tarafından işlenen cinayetleri Almanya için bir utanç olarak nitelendiren Merkel, olayların aydınlatılacağına ve suçluların gereken cezaya çarptırılacağına dair söz verdi. Bu cinayetlerin aşırı sağcılar tarafından işlenmiş olabileceğini yıllarca kimsenin düşünmediğini hatırlatan Merkel, uzun süre kurban ailelerinin zan altında bırakılmasından dolayı özür diledi.
Aileler kırgın ve üzgün
Yakınlarını kaybetmenin acısını yaşayan aileler yıllarca töhmet altında bırakıldıkları için kırgın ve üzgünler. 2000 yılında Nürnberg’de öldürülen Enver Şimşek’in kızı Semiya Şimşek de, ailesinin ve babasının töhmet altında bırakılmasından duyduğu üzüntüyü dile getirdi. Şimşek, “Birdenbire soruşturmaya tabi tutulmanın annem için ne anlama geldiğini tahmin edebiliyor musunuz?” sözleriyle yıllarca çektikleri acıyı ifade etmeye çalıştı.
2006 yılında Kassel’da öldürülen Halit Yozgat’ın babası İsmail Yozgat ise törende duygusal bir konuşma yaptı. 10 bin euro tazminatı istemediklerini vurgulayan İsmail Yozgat, üç taleplerinin olduğunu dile getirdi. Katillerin ve katillere yardım kişilerin yakalanmasını isteyen Yozgat, Kassel’da oturdukları Hollaendisch sokağına oğlunun adını verilmesini talep etti. Yozgat son olarak da, verilen tazminatlarını yaşamını yitiren 10 kişi namına kanserliler vakfına bağışlanmasını istediklerini söyledi.
Umudu sembolize eden mum
Neonazi kurbanlarını anmak için düzenlenen törenin başında 12 mum yakıldı. Bunlardan 10’u 2000-2007 yılları arasında öldürülen ve törende anılan 10 kişi içindi. On birinci mum henüz ismi bilinmeyen kurbanlar için, sonuncusu ise geleceğe duyulan umudu simgelemek üzere yakıldı. Semiya Şimşek ile kurbanların yakınlarından Gamze Kubaşık, Nazım Hikmet’in şiiri eşliğinde bu mumu, yani umudu ellerine alıp, salonun dışına taşıdılar.
Nazım Hikmet’in “yaşamak bir ağaç gibi / tek ve hür ve bir orman gibi kardeşçesine / bu hasret bizim” dizeleriyle sona eren törenin ardından Almanya çapında kurbanların anısına bir dakikalık saygı duruşu yapıldı.
haber: dw türkçe

YORUM YAZIN